mariajr

2013-11-21
11:07:37

Det har blivit kallt!

Nu kom vintern på riktigt känns det som. Kallt och vitt!
 
Lite sliten. Idag ska jag köra till Storvik igen och åka pass till Gävle där vi har vila. Framme någon gång före åtta ikväll. Börjar igen någon gång efter fyra på morgonen för att köra tåg 5692 från Gävle tillbaka till Ånge.
Då gör min handledare helg men inte jag. Ny handledare (jag har haft honom förut) för mina turer under lördag och söndag. 
 
Igår åkte pass från Sundsvall med en riktig pärla. Nått vajsing var det då vi inte kunde kliva på med en gång. Dörrarna gick inte att öppna. I bakgrunden såg man lokföraren, en rutinerad man med några år på nacken, springa fram och tillbaka mellan hytterna och öppna skåp med knappar med mobiltelefonen tryckt mot örat. Liiite stressad såg han nog ut. Men ombordarna såg ut som om det hörde vardagen till. Till slut fick vi kliva in. Skönt för jag huttrade så det var svårt att hålla tänderna still.
 
Vi var något försenad med tåget vi åkte pass med från Gävle och lokföraren där hade "förhandlat" lite med fjärren för att kunna köra in lite tid så vi inte skulle missa anslutningen till Ånge. Med facit i hand hade det not inte behövts.
 
Man får ju veta lite mer när man är lokförare och åker med så där. "Håll tummarna" skvallrade ombordaren till oss när vi visade biljetterna, "Vi går bara på två motorer"... Spännande!
 
Men det gick alldeles lysande och det gick ingen nöd på oss. Varmt och skönt dundrade det gamla dieselfordonet fram som det säkert gjort i snart 60 år.
 
Mindre "Slag i hjul" fick vi lyssna till men det gjorde inget. Jag 
är glad att jag lärt mig höra dem.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: